Merry Christmas

God jul önskar jag er alla som firar det oavsett "religion".
Inom dessa dagar får jag massor av frågor och undringar från olika håll angånde jul firandet.
Vissa hånar mig bara för att jag är muslim i ett samhälle som består mest av judar, kristna och atheister.
Men som varje gång så förklarar jag att Jesus är en profet i Islam som är väldig repektabel och älskad av oss muslimer, (såsom andra profeter). Men, mitt sätt att fira jul är annolunda än en traditionellt svenskt sätt, till exempel jag dricker inte vin och äter inte skinka när jag vill fira jul. Jag har inte heller presenter under julgranen om jag vill ens ge bort presenter och gåvor den dagen! Jag behöver inte heller ha den vanliga ljustaken vid fönstret. Istället kan jag vara glad och önska god jul till de jag känner, jag kan baka julbakelser och tända ljus, också kan jag läsa Surat Maryam ifrån koranen, "en hel vers för Maria, Jesus mor. Så att jag firar mitt jul på mitt sätt som min religion har lärt mig mina gränser och jag är hur nöjd med det!
Till sist vill jag önska ännu en gång en härlig jul till alla som firar det.
 
Hoda Salemi <3
 

 
 
 
 
Allmänt, dagliga liv, religion, socialt, thoughts | |
Upp